She is ADILA ...

Tuesday, August 13, 2013

Selamat Hari Raya kawan .......!

Setahun lama menanti, hari lebaran menjelang lagi. Tak kira kecik, tua, muda pasti seronok menjelang lebaran. Dan yang pasti aku turut bahagia di lebaran kali ini.

Kenapakah?

Ini disebabkan kakanda tersayang turut beraya bersama. I heart her so much laa! Along come back home for a week, rasanya tak silap aku 5 hari sebelum raya. Sempatlah dia berbuka di rumah dlm 3,4 hari. Berbuka dengan airtangan ibulah yang paling bererti di bulan Ramadhan. Sepanjang hari menahan diri berpuasa, akhirnya berbuka dengan juadah yang cukup istimewa dari mak.

Juadah tak perlu mewah, tak perlu banyak. Cukup untuk mengalas perut kosong seharian ini pun dah cukup. Berlaukkan ayam goreng pedas, sambal, timun pom mampu membuka selera. Ya Allah, betapa besarnya kenikmatan air tangan ibu ini. Aku pernah tonton siaran WHI, ada membuat liputan tentang Air Tangan Ibu. Tak dinafikan ada sejenis kelenjar aktif yang mampu meransang sesuatu menjadi hebat apabila dibuat dengan penuh keikhlasan. Itulah air tangan Bonda! 

Bercerita tentang persediaan menyambut lebaran kali ini, aku memilih untuk terus menerus SIMPLE. Cukuplah dengan baju sepasang yang cukup elegan. Hahaha, warna biru tiffiny (agaknyanye larh....) jadi pilihan hati. Sedondon dengan kekasih hati lagi euwwwwwww..... (ini gedik)! Taklah, sebenarnya baju yang dikatakan cantik itu adalah baju dinner aku yang aku tak jadi pergi tu. Ekceli baju tu dah lama siap, baju tu untuk malam pra-graduan aku. Tapi disebabkan aku ni agak cerewet orangnya, masa time nak g dinner tu, duet tak baper nak cukup utk beli tudung, aksesori bagai. So, dengan rasa tak bersalahnya aku terus tak pergi dinner tu. So, tanpa membazir berkali-kali, aku pakai jelah baju tu untuk hari raya. Apa salahnya kan , lagipun baju tu tak pernah ku pakai lagi.

Berbaju biru, bertudung pink lembut. Memang masuklah sangat sangat biru tu dengan pink. Aku berusaha jahit border lace kat baju tu then tampal sekali dengan manik. Border lace tu aku pilih kaler pink belacan, then kat atas tu aku jahit pulak manik manik bulat yang kecik kaler tiffany tu. Youuuuu ............ mengancammmmmm! Manik-manik itu siap dijahit sehari sebelum raya. Mak aiii , nak dibuat cerita hari last puasa tu aku jatuh sakit, gara gara balik lewat malam pergi majlis mahasiswa mahasiswi. Pergi majlis tu dapat lah merasa duit raya dari YB Jazlan , RM100 seorang. Alhamdulillah. Lepas majlis tu, aku jatuh sakit, demam selsema. Itu dugaan. MC lah aku hari last puasa, bila lepas sahur tu aku telan ubat, 3 biji, terus segar tak tidur siapkan manik manik. Seharian aku bekerja keras untuk hari lebaran keesokkannya.

Juadah raya? Ok hari raya pertama tu kami menyediakan RENDANG, KETUPAT, KUAH KACANG, PULUT KUNING, NASI IMPIT, serta AGAR-AGAR ANGGUR & ROSE. Air tangan aku semestinyalah agar-agar tu. Ohh, tak lupa pula pada Pavlova yang aku tempah dengan kawan baik aku, Zula namanya. Sedap youuuuuuuu... Mr B yang tolong bayarkan. ILY lahhh hahahaha.... Ramainya orang datang rumah hari tu. Kawan kawan pejabat abah datang, family aku lagi, kawan kawan lagi. Habis licin. Petang tu aku goreng mihun pulak untuk tetamu tetamu. Alhamdulillah habis..... Raya kedua pulak mak buat MEE SOTO. Jemput lagi family belah abah aku. Mak mak sedara, sepupu sepapat, semua datang! Alhamdullillah again habis. Mr B pon datang, dua hari berturut turut lagi youuuuuuuuuuuuu ...... 

Raya seronok tak? Haruslahhhh! Ya Allah aku mohon kau kekalkanlah kebahagiaan ini. Amin.


Aidilfitri 2013
Aidilfitri 2012


No comments: