She is ADILA ...

Thursday, August 22, 2013

Kemangan maut di Genting Highlands

Takziah aku ucapkan buat keluarga mangsa mangsa nahas terbabit. Tak mampu rasanya nak beritahu yang aku tak mampu nak tengok gambar gambar kemangan tersebut. Sedih sangat hati ini. Tapi dek kerana sifat ingin tahu menebal nebal dalam jiwa ini, aku godek godek jugak segala macam portal tentang kes ini.

Banyak sangat reaksi dari rakyat rakyat kita tentang nahas tersebut. Dari pembacaan aku, ada seorang abang ini (pemandu bas henti henti) yang jadi saksi pertama kejadian ini. Sebab abang tu bawak bas ekori bas malang tu. Abang tu fikir bas tu tak sempat nak kawal bas, tambah tambah dengan overload passenger tu. Masa tu jugak lah brek gagal berfungsi. Abang tu cakap dia namoak kesan tayar brek kat permukaan jalan tu, kiranya driver tu dah berusaha untuk mengelak kejadian ini berlaku. Tapi apakan daya .....

Then abang tu cakap dia dengarlah suara jeritan sebelum bas terhempas jatuh dalam gaung tu. Ya Allah cuba bayangkan kita sudah tahu maut di depan kita. Masyaallah. Berdiri kejap bulu roma. Pemandu bas, penumpang mesti dapat tengok maut menghampir mereka. Takutnya Tuhannnn .... Boleh nampak yang bas tu terjunam teruk dalam gaung. Itu pun kira bernasib baik sebab terletak dekat pokok besar, kira bas tu tergantung kat pokok tu la. Kalau tidak lagi dalamlah bas tu jatuh. Sebab tu jugaklah pihak bomba sukar nak keluarkan mangsa mangsa. Mereka sedaya upaya buat yang terbaik, teliti, berhati hati takut bas tu jatuh ke dalam gaung yang dalam lagi.

Kebanyakan yang terselamat adalah mereka yang tercampak keluar dari bas. Dari pembacaan aku, aku tengok mangsa mangsa yang terhimpit himpit itulah mangsa yang maut. Yang terselamat adalah mereka yang tercampak ke luar. Ada sorang gurl ni, dia sempat call ayah dia beritahu yang dia dalam gaung, bas eksiden, jangan risau dia cuma patah kaki. Bayangkan apa persaan ayah dia masa tu...

Banyak spekulasi timbul pasal nahas ni. Salah satunya syarikat bas ini nak kaut untung banyak. That why yang jadi overload passenger. Bila overload, bas tak dapat nak tampung beban yang banyak. Tambahan lagi, keadaan jalan bercerun di Genting Highlands. Lagi spekulasi timbul, macamana pengurusan bas boleh bagi bas bergerak aktif sedangkan bas itu sudah pun berada dalam BLACKLIST SPAD. Ini sangat sangat lah tidak patut dibiarkan berlaku. Nampak sangat bas dah ada banyka problem, tapi tetap dibenarkan bergerak. Inilah yang mendatangkan padah dan kecelakaan pada orang ramai. Tentang pemandu bas yang baru berkhidmat 2 bulan jugak jadi isu. Yelah, walaupun sebelum ini dia pernah jadi pemandu bas jugak tapi di Singapura, bukan bermakna dia mampu berkhidmat di Genting Highlands. Kawasan bercerun hanya layak pada yang arif dan cekap sahaja.

Walau apapun spekulasi timbul, pihak pengurusan bas patut amik iktibar tentang kejadian ini. Kni soal nyawa manusia lain, bukan soal wang ringgit. Nak kaut untung sekalipun, fikirlah tentang orang lain. Jangan jadikan orang lain jadi mangsa atas kerakusan anda tu. Walau apapun, takziah swkali lagi diucapkan. Tak kira bangsa apa sekalipun, kita wajar bersedih kerana kita telah kehilangan rakyat kita.

No comments: