She is ADILA ...

Sunday, August 18, 2013

Kun Fa Ya Kun

#Home

Terasa berat hati nak mulakan cerita. Entahlah, seperti membuka pekung di dada sendiri. Seperti membuka masalah peribadi sendiri. Sisi sedih yang tak pernah orang lain tahu. Sisi di sebalik gambar gambar mesra kami. Sisi itu sisi kelam, sisi gelap, sisi sedih yang tak dapat diungkap dengan kata kata.

Soalan demi soalan menjengah di fikiran. Sakit hati, marah, geram bercampur baur. Tak salah menilai, mengkritik, tapi biar berpada. Biar tahu menjaga hati orang. Aku budak U, bakal pemegang skrol ijazah tahun depan. Bakal bergelar pegawai, mungkinlah ... (aminkan), datang pula dari keluarga yang berkemampuan (walau bukan anak orang kaya). Tapi keluargaku cukup segalanya.

Dia, sekadar budak lepasan SPM yang terkontang kanting bekerja keras di sebuah bundle. Share dengan rakan kongsi sebuah kedai di pinggir bandar, menjual barangan bundle (orang kata barangan lusuh). Jual segala macam jenis benda, tak kira baju bola, kasut, jeans, jam, wallet, belt dsb .... Kadang kadang fly ke Hatyai (bukan dengan airplane, but by car). Dia pulak hanya memiliki sebuah skuter Nouvo. Ibunya golongan ibu tunggal yang hanya bekerja kampung (mengurut orang, menoreh padi). Rumahnya kayu yang serdahana kecil. 

Persoalannya?

Layakkah dia berdampingan dengan aku? Mata ramai menggeleng, katanya tidak sesuai. Aku budak U, dia hanya peniaga bundle. Aku anak orang senang, dia pulak dari keluarga yang sangat sangat biasa. Kenapa orang menilai begitu? Tak layak ke aku berkawan baik dengan dia? Takut jatuh miskinkah aku bila hidup dengan dia nanti.

Senang cerita begini ....
Biarlah Tuhan tentukan jodoh kami. Biarlah dengan takdir Tuhan itu yang mempersatukan kami berdua. Andai Tuhan tu dah tetapkan jodoh kami sudah tertulis di Luh Mahfuz, siapa kami untuk menghalangnya. Andai benar dia jodohku, satukanlah kami dengan sempurnanya. Biarlah ajal yang memisahkan kami andai benar kami bukan ditakdirkan untuk bersama.

Yang pasti kami percaya pada Kun Fa Ya Kun......

_xoxo_

No comments: