She is ADILA ...

Saturday, September 5, 2015

Inginkan percutian yang menyeronokkan? Tips Mudah utk Pergi Bercuti :)

Nak bercuti tapi tak tahu nak pergi ke mana? Sini ada tips, moga moga dapat membantu korang untuk pergi bercuti tak kira bersama teman teman rapat ataupun famili korang :)



Tentukan bajet anda
Mula mula benda ini paling penting. Korang kena ingat nak pegi bercuti ni memerlukan bajet. Ianya tak kira bajet mahal atau murah. Paling penting korang kena save duit. Ianya bergantung pada berapa banyak duitanda. Kalau korang bajet lebih bolehlah pergi tempat yang bes best.

Korang bajet ciput je? Takpe pergi tempat tempat yang tak memerlukan banyak kos. Kat Malaysia kan semua ada. Jangan risaulahhh! Macam mana student nak save duit? Berjimat cermatlah dengan duit pinjaman anda, buat bisnes kecil kecil ke, ringan tangan tolong lecturer ke (biasanya akan dapat upah taww). Alahhh aku pun studentlah dulu, benda benda ni dah jadi makanan aku dah hihi..


Pilih lokasi
Bila dah buat bajet, kemudian bolehlah cuba cuba pilih tempat pulak. Ini pun bergantung pada bajet anda. Korang bajet serendah RM 50 pon aku rasa dapatpergi tempat yang korang tak pernah sampai sebelum ini. Itupun kira bercuti. Percutian singkat dengan rakan rakan namanya hihi!

Aku pernah pergi Bagan Lalang dengan kos berkenaan. First time aku p sana taw. Makan kat kedai ikan bakar tersohor kat situ. Murahhh you! Boleh cuba cuba pergi kepada yang tak pernah sampai kat situ. Murah dan berbaloi baloi.

Aku jugak pernah buat daytrip pegi Melaka. So far Melaka bagi aku tempat yang save duit jugak. Korang pegilah try minum coconut shake dekat Klebang. Rugi taw bila sampai Melaka tapi tak p try minum kat Klebang. Terbaikkkk coconut shake dia! Lepas tu korang p jejalan kat Jonker Walk waktu malam. Semua murah murah. Keychain, freeze magnet, gelang gelang, fuhhhhhh bole buat rambang mata!

Elak pegi mall, nanti bajet burst! Hihihi. Tak tahu nak pegi mana? Korang cariklah mr Google, sangat membantu!


Buat research sikit pasal tempat tu
Ini penting bagi korang yang first time nak pegi tempat tu. Tanya kawan kawan yang ada pengalaman pegi situ. Contohnya macam aku pegi Pulau Perhentian hari tu. For those yang tak pernah pergi sana akan cakap makan kat mahal. Itu diakui sah! So masa aku pergi Perhentian hari itu aku dah bawak siap siap bekalan makanan. Jimat duit!

Selain dari nak bawak makanan, research ni penting jugak untuk kita tentukan nak pegi jejalan kat mana. Mestilah kita nak carik tempat menarik kyang bersesuain dengan bajet kita. So takde maslaah lah bila bajet sikit kite pun mampu pegi berjalan kan. Yang mudahnya korang tanye pada kawna kawan yang dah pernah pegi kat situ. Lagi membantu!


Pilih kawan yang sekepala dengan anda
Ini snagat penting yer. Kawan haruslah sekepala dengan anda. Ini memudahkan dan buat percutian anda lebih bermakna. Peranan kawan sekepala ini sangatlah penting. Masing masing ada misi dan tujuan yang sama. Ini boleh mengelakkan rasa tak puas hati sesama kawan kawan korang.

Mengelakkan bergaduh pon betul jugak. Aku pon mempraktikkan benda yang sama. Kita boleh rasa keserasian sesama kita. Takde nanti yang muncungkan mulut sampai boleh ikat tepi hahaha.....



pilihan aku semestinya pulau #perhentian island


So lepas ni korang bolehlah merancang tempat percutian korang. Jangan risau Malaysia macam macam kan ada! Hihi.... 



No comments: