She is ADILA ...

Thursday, January 2, 2014

Triffle mudah, senang, lazat

#Home

Baru kelmarin aku buat triflle utk kali ke 3. Barang2 dah lama sebenarnya aku beli barang, tapi kelmarin baru buat triffle. Sebabnya? Makanan kat umah ini terlalu banyak. Mak pesan habiskan 1 per 1 makanan dulu baru buat yang lain. Hiks.

Dulu, bila ada je majlis2, selalu je aku jumpa triffle. Sukanya aku dengan triffle sangat sangat banyak. Jumpa jer triffle mesti makan. Macam jakun kan. Nak buat tak pandai. Last2 aku godek2 belog my resipi, aku search triffle. Banyak banyak triffle resipi yg aku amik ni lah yang aku terasa paling mudah dan senang ++sedapppp. Ok jom view resipi ini:

Bahan bahannya:

#untuk lapisan kek
GUNA KEK GULUNG 2 BIJI

#untuk kastrad
KASTARD 1 CAWAN, GULA SETENGAH CAWAN, SUSU CAIR SETIN, AIR SETIN SUSU CAIR (GUNA TIN SUSU CAIR)

#untuk lapisan jelly
BUAH KOKTAIL SETIN, SERBUK AGAR2 SEKOTAK (GUNA JENAMA KRISTAL), AIR 2 CAWAN

Cara caranya:
1. Susun kek gulung dalam bekas yang cerah. Potong sama tebal, susun rapat2.
2. Kemudian, masukkan kastrad, gula, susu cair dan air dlm kuali. Gaul sehingga sebati di luar. Kemudian bila dah sebati, letakkan atas dapur panas, kemudian kacau sehingga aduan jadi lekit dan meletup letup (tanda mendidih). Kemudian, curah ats kek td. Ratakan.
3. Susun buah koktail atas aduan itu.
4. Kemudian panaskan kuali dan letak serbuk agar2 yang dicampur dengan air. Bila sudah masak, curahkan ats kek tersebut. Kemudian, jadilah 3 layer.. kek, kastard, jelly.

Sekian. Selamat mencuba. Resipi mudah dari saya.

No comments: