She is ADILA ...

Saturday, November 5, 2011

Uncle ! u banyak kejam maaaa !

Assalamualaikum .
pakcik pakcik makcik makcik ! buat ape yer raya raya nih ? ke pegi shopping complex nih ? (bajet tengok movie raya raya nih) hahahahaha ...

ai ? olosss ai pagi pagi lagi bangun nolong mak ai kat dapur. rajin kan ? uishhh mestilah ai kan menantu pilihan (motif bold). ni duk on9 nih ? pakcik makcik , sila tengok jam sikit , skrg kan kul 1 tengahari dah. dah siap segala galanya. tetiba rasa ngatuk bila peyut dah kenyang! jap ag boleh larh slow slow tarik selimut. sat ag tapi ! x siap lagi entry membebel kali ini ! khas utk uncle sam wekkk wekkkk grrrrrrrrrrrrrrr

uncle sam ohhhh uncle sam ! 
tetiba terasa hot semacam . ehhhh u ni x pegi keje ker arini ? haaaaaaaaaaaa ni ai nak bukak citer nih. sila pasang tinge betul betul. tak kuasa ai nak ulang tayang banyak kali k ! marah jer nampak ? haaaaaaaaaaa memang.

alkisahnya begini .....
selama ai keje sepanjang bulan 10 baru baru ni, seyes mmg ai komited giler. datang keje tak pernah lewat. xpernah amik cuti. good kan ai ? seyes ai rajin giler. tak pernah curi tulang time time keje. fokusnya ai keje. biasa larh, tokey cina, ai respect sikit. ingat senang ke cina nak hire pekerja melayu ? uishhhhhh susah maaaaaa.... masa mula mula g mintak keje, uncle dah bagitaw gaji awak basic 350 elaun 100. oke larh tu bagi ai. uncle cakap lagi cuti xde yer .... CUTI TAK DER ! ai oke jer. alah setakat cuti sehari ai tak kisah pom. keje bukan berat sangat. kedai jam kecik, buat ape larh sangat kan. tu masa time mula mula datang mintak keje. oke larh. AKU SETUJU !

1st day bekerja ....
uncle tanye u nak cuti ari ape ? sapa tak syok kan nak cuti. aku pom cakap larh nak cuti ari Selasa. ari lain lain tu susah sebab har hari sibuk. oke fine. aku tak berkira sangat. kire bersyukur dah tu dapat cuti. hari berganti hari aku keje. pagi masuk kul 10. aku datang kul 9.50 lagi. tak per, awal lagi bagus. tak perlu uncle tunggu aku. masuk jer aku lap cermin, sapu lantai, mop lantai, bersih jam, sapu habuk, tukar air dalam almari. susun kotak jam ! ahhhhhhhh macam macam larh. dari ke hari aku tengok uncle ni macam malas sikit. time aku ada, dia ke situ dia ke sini. service jam pom dia suh aku buat. dia suh aku belajar macamana nak tukar bateri, potong tali ... itu ini ! belajar sendiri sendiri yer ! ahhhh giler pemalas nak ajar aku. aku try 2 jam jer tak silap larh, terus aku taknak buat. aku takut. rosak jam orang tu weiiii !!!!


hari ke hari berlalu ....
uncle memang tunjuk perangai pemalas dia. hujung bulan tetiba cuti. suh aku sorang sorang handle kedai. aku ingat dia nak balik kampung ke ape ker, rupa rupanya pegi usung marka dia. aikkkkk dia ni melampau!  hari aku buat OT. xper larh. aku pikir jarang jarang dia cuti, tak salah kan.


hari aku terima gaji ....
dia suh aku sign buku resit. aku cek dulu. cishhhhhhhhhhhhh aku tengok amount tertera 271 ! hati sapa tak gelegak. aku malas sign. nak keluar rehat petang baru aku sign depan uncle. aku sound direct camni ...


Me: uncle , y gaji saya 271 jer?
Uncle: gini, 350 basic ....  350 tu divide dengan days bulan okt iaitu 31 days. then u times dengan 24 days u keje. yg OT ritu i bayar next month. yg elaun 100 tengah bulan nanti i bayar ! 

MELAMPAU !!!!!!!!!!!!

dia ingat aku bodoh ker. owhhhh ... aku belajar lah camner gaji di kira. bukan days in month bongok ! working days kita jer. kalau dia kira camtu, memang aku takkan dapat full larh sebab dalam sebulan aku keje 26 hari ! jadi sebulan 30 tolak 4 hari cuti .... jadi 26 ! sampai mampus pom aku takkan dapat 350 sebab setiap minggu dia bagi cuti SATU HARI kat aku !

oke .... fine ! aku terus resigned.
oke ... baru aku faham kenapa kedai dia bukak tak sampai setahun pom lagi, tapi pekerja dah sampai 9 orang ! sial ................





No comments: