She is ADILA ...

Wednesday, January 13, 2016

Diam diam ubi.... berisi


Assalamualaikum sahabat sekalian
Lama menyepi dek tuntutan kerja yang menghalang laluan untuk menulis, walaupun terlalu banyak idea difikiran yang belum lagi dilontarkan.


Selesaikan tugasan yang patut diselesaikan dulu baru boleh menulis dengan aman damai.
Kebetulan semalam baru selesai key in markah final students kesayangan saya.
116 daripada 117 orang kesemuanya. Kehilangan seorang pelajar saya itu diluar jangkaan saya sebenarnya. Jika tak silap dia telah berhenti belajar di saat akhir. Itupun saya dapat tahu bila dia tak hadir pada hari sepatutnya dia bentangkan kertas kerja.


Sepanjang saya mengajar mereka tipulah jika saya tak lihat setiap perkembangan anak didik saya. Mula mula terkesan juga bila ramai yang tak perform well masa midterm test. Sebagai tenaga pengajar sudah pastinya saya rasa terkilan dan tertekan sedikit dengan cara sambil lewa mereka belajar. Tambah tambah students lelaki di kelas yang paling lewat petang. Saya ni bertugas sebagai tutor sambilan sahaja, so kelas saya hanya ada pada hari Isnin. 2 kelas di sesi tengahari dan2 kelas lewat petang. Kesemua kelas saya berlangsung selama 4 jam. 


Bayangkan selama 4 jam saya bekerja saya mengulangi benda yang sama sebanyak 4 kali.


Saya sangat teliti dalam pembahagian sukatan pelajaran. Sebolehnya saya cuba maksimumkan level pengajaran saya pada setiap kelas. Sekurang kurangnya bagi bab yang mudah saya akan habiskan dalam masa 1 jam. Dalam 1 jam itu saya akan includekan apa yang selalu masuk dalam test atau final, saya akan dedahkan soalan soalan yang kerap ditanya dan juga saya akan bantu mereka buat soalan latih tubi.


Macam sekolahkan?


Tapi itu cara saya. Bagi saya bila saya mnegajar bersungguh sungguh pastinya saya mahukan mereka faham dengan apa yang diajarkan dan bila exam saya nak mereka skor. Sebolehnya.


Dalam kelas saya ada macam macam jenis student. Ada yang jenis cakap banyak, ada yang jenis kurang bercakap, ada yang jenis suka bersembang dengan rakan sebelah, yang jenis masuk lewat, yang jenis melopong termenung dalam kelas, ada yang tunjuk pandai, hebat. ahhh macam macam lagilah sikap mereka.


Pandangan saya cukup jelas mengatakan yang cakap banyak itulah yang akan skor dalam kelas. 
Tapi sangkaan saya meleset. Rupanya yang pendiam suka buat hal sendiri itulah yang lebih cemerlang dari yang suka cakap lebih. Bagi saya jenis yang pendiam ini dia sebenarnya berfikir dan akan serap ilmu itu tanpa ada apa apa sekatan. Sebab dia senyapkan. 
Yang sembang je lebih itu propa je lebih.


Maafkan saya. Realitinya begitu.
Tapi mungkin tak semuanya begitu. Mungkinlah.

No comments: