She is ADILA ...

Thursday, September 11, 2014

Redhai Pemergianmu

Tanggal 21 Mei 2014 baru baru ini, aku kehilangan datuk kesayangan, Allahyarham Hj Junoh bin Said. Masih terasa lagi kehilangan yang terlalu baru bagi aku dan yang paling terdekat denganku. Dia pergi setelah berbulan mengidap kanser perut. Walaupun kami anak beranak meredhai pemergian dia, namun di sudut hati terasa penuh sayu.
Arwah disyaki mengidap kanser (kalau tak silap aku) selepas Aidilfitri tahun lepas (2013). Semua anak anak dia (termasuk abah) cuba sedaya upaya untuk mengubati kanser tersebut. Tapi bila kami semua selalu bertemu doktor pakar, dia menasihatkan supaya tak perlu lagi operate arwah sebab atas faktor usia yang agak lanjut. Kami anak beranak akur dengan keputusan doctor kerana kami yakin dia lebih arif tentang ini. Arwah berulang alik ke hospital sebab dia mengalami kesukaran utk makan dan minum, so kami terpaksa bawak arwah ke hospital untuk tambah air (drick) serta amik darah. Bila arwah tambah air, arwah kelihatan bermaya sikit. Maklumlah bila air dan makanan dah takley telan, so masuk drick lah jawabnye.
Keadaan arwah makin teruk awal tahun ini. Susut terus tubuh arwah. Masa itu arwah dah tak mampu nak pergi hospital, jadi kami hired personal doctor to checkup him at home. Still masuk drick, sometimes vitamins untuk menyegarkan tubuh dia. Kami memang beli susu khas untuk arwah (khas utk pesakit kanser) but he refused. So, kami ganti dengan full cream milk, susu HL, sometimes kami belikan mushroom soup kat PizzaHut bagi dia makan.
Then masa bulan 5 keadaan dia makin tenat, kebetulan masa itu aku nak konvo jugak (19 Mei aku konvo). So, I told abah cakap tak payah attend konvo aku lah, sebab aku boleh jer konvo sorang2. Sebab aku dah memang stay kat Shah Alam, so takde masalahlah kan. But abah cakap dia tetap nak datang sebab ni first konvo aku. Before this (diploma) aku tak attend konvo sebab aku sibuk dengan kelas masa degree tu. So aku cakap nevermind, abah datang sehari sebelum konvo (Ahad tak silap aku). Then bila abah mak baru je sampai kat Sg Buloh, uncles call cakap arwah tenat, doktor panggil semua anak anak arwah. Abah dah gabra dah sebab baru sampai sini kan, takkan nak patah balik Kelantan. Jauh tu! Then after 2 hours, arwah stabil. So abah decide lepas je aku konvo (aku konvo petang), malam tu abah nak gerak balik dah. Masa tu sista aku amik cuti so dia pom nak balik sana jugak. Aku refused bila abah ajak balik sebab ada kelas (+ aku ada test and program). So after habis konvo abah gerak balik sana dengan mak, sista & akak.
Hari berkenaan (hari arwah dijemput pergi selama lamanya, Rabu 21 Mei 2014), kelas aku petang, aku ingat lagi kelas tu kelas HR ada test sekali. Tapi aku pergi pagi lagi sebab aku biro aktiviti utk program CSR bersama Orang Asli hari Sabtu. So aku pergi Unit Sukan blaaa blaaa blaaaa handle aktiviti. Masa tu jugak aku tak perasaan fon aku berbunyi. Masa aku rehat kejap sebelum jumpa ngn admin kat AAGBS tu lah aku check fon, then ada berbelas miscall dari akak. Then belum sempat aku call balik, dia call and cakap arwah dah pergi buat selamanya. So dia suruh aku balik ngn kezen aku yang duk kat Gombak (mulanya aku plan nak amik flight terus). Then aku terus rushing pegi KTM Padang Jawa direct ke KTM Batu Caves. Kezen aku tunggu kat situ. Then dalam kul 2 kami gerak keluar dari KL. Namun tetap takde rezeki nak kucup arwah bila aku tak sempat sampai sebelum kul 6. Masa tu semua call aku cakap nak kebumi arwah dah sebab dah lewat, tak elok jugak lambat2. Aku sampai kat kubur tu masa selesai baca talkin dan masa tu family siram pusara arwah. So, aku hanya mampu jirus air mawar sahaja.
Sedih tak terkata. Kehilangan pertama yang meragut kebahagiaan kami anak beranak. Syawal pun kini suram. Sebelum aku ke Shah Alam semula utk sambung semester 2, aku sempat ziarah pusara arwah.
Al Fatihah.

No comments: