She is ADILA ...

Saturday, June 20, 2020

Budaya Penulisan Tidak Sihat

Assalamualaikum 

Sekadar ingin berkongsi sedikit hasil dari pemerhatian di segenap sudut, apa yang boleh disimpulkan disini masyarakat kita pada hari ini kian tenat dengan budaya penulisan tidak sihat yang diamalkan saban hari. Jika hendak dibandingkan dengan tahun awal 2000, masyarakat kurang terdedah dengan laman sosial yang pada hari ini kian berleluasa dan tumbuh bak cendawan selepas hujan!
Aplikasi seperti Whats App, Facebook, Twitter, Instagram dan banyak lagi seakan menjadi laman untuk berdebat sesama sendiri, menjatuh airmuka pihak lain dan sebagainya. Inilah yang dinamakan budaya penulisan yang tidak sihat.

Makin ditegur makin melampau!

Budaya memaki hamun individu lain seperti budaya baru yang sering diamalkan dalam masyarakat kita. Jika dahulu, masing masing akan bertemu untuk meluahkan ketidakpuasanhati hati masing masing, namun sekarang lain caranya. Dengan update di Facebook, memuatnaik status di Whats App sudah dapat menjatuhkan airmuka individu lain.

Budaya inikah yang dinama budaya baru dalam masyarat Melayu?

Jika tidak dibendung penularannya, masyarakat akan sering memijak dan menindas antara satu sama lain. Akhirnya pertemuan menjadi medan pergaduhan sesama sendiri. Jadi ayuh sama sama kita menghentikan budaya ini. Jangan memuatnaik status berunsurkan fitnah, atau kata kata cacian yang boleh mengundang perbalahan di depan hari. Kalau benar pihak kedua melakukan kesilapan, teguran secara baik diperlukan. Bukan dengan memuatnaik kata kata cacian makian yang boleh menjatuhkan airmuka individu lain. Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata badan binasa!

1 comment:

EF Adults Kursus Bahasa Inggris Profesional said...

Terima kasih kontennya kak, sangat bermanfaat.. penulis benar-benar kreatif... thanks.

EF Adults Kursus Bahasa Inggris Profesional