She is ADILA ...

Friday, January 15, 2016

Cara mendidik budak kecil

Assalamualaikum
Bila dah start update blog, rasa seronok pula menulis. Tambahan masa terluang banyak sangat hihi. Sekarang kan sis dah tak pergi kerja, so sis tolong mak jaga Danish je kat rumah. Jadi babysitter lah sis ni.


Korang nak tahu tak bukan mudah yer nak bentuk dan didik seorang manusia.
Betul, itu yang sis rasa. Pembentukkan seseorang manusia bermula dari rumah. Ingat bermula dari rumah! Nak didik orang biar menjadi orang (bukan sebaliknya) haruslah bermula dari kecil. Ada beberapa perbezaan kanak kanak yang sis Nampak secara telus (natural) bila sis bandingkan Danish dengan kanak kanak lain.


Sebab itulah mak sis selalu pesan apa yang kita buat, apa yang kita ajar pada kanak kanak, diorang akan jadi cepat mengikut. Biasalah budka budak ini akan melalui pendedahan fasa pertama. So dari situlah mereka akan belajar sesuatu yang baru. So, sis suggest utk pendedahan fasa pertama ini haruslah menunjukkan sikap sikap positif dan baik untuk dijadikan ikutan pada budak budak.
Nah, sis share sedikit sebanyak yang boleh korang cuba buat


Sebut perkataan yang baik baik
Bagi sis ini paling penting. Sebab budak budak cepat sangat mengikut apa yang kita cakap. Sebab itulah mak sis selalu pesan jangan ajar cakap bukan bukan depan budak budak. Sis pun sebenarnya dari kecil sampai besar, mak abah sis tak benarkan guna perkataan “aku, kau”. Perkataan itu terlalu kasar. Dalam komunikasi sesame ahli keluarga, kami terbiasa dengan panggilan nama panggilan seperti along, adik, akak dsb. Apa yang sis Nampak sekarang budak budak sekecik 2 tahun pun dah pandai bahasakan diri aku, kau. Kan dah tak manis bila bercakap dengan orang lain. Nampak kasar dan kurang adab pula. Sebab itulah jika dalam rumah itu ada kanak kanak kecil, diharuskan guna perkataan elok elok. Takut pula mereka terdengar dan mengikut apa yang kita cakap.
Haru nanti.


Tunjukkan sikap sikap yang boleh diikuti dengan baik
Senang je, bila dia sepahkan barang, ajar dan tunjuk cara kemas balik mainan mereka lepas mereka dah puas bermain. Senangkan.Bila kita selalu tunjukkan pada kanak kanak, mereka akan terbiasa dan faham secara automatic, bila siap main dia akan simpan dan kemaskan serta letak ditempat asal, sepertimana yang kita buat sebelum ini. Biasalah semua benda haruslah ambil masa. Korang jangan fikir hari ini korang tunjuk, esok diorang akan  ikut buat terus. Perlu konsistent. Itu yang penting. Pelajaran lisan dengan tak lisan sangat lah berbeza. Sebab itulah harus sabar. Nak bagi pandai bukan mudah yer.
Sabar, konsistent!


Benda yang salah kena bagitahu salah
Orang sekarang lebih suka menangkan hati anak. Itu yang salah. Apa yang salah pun dikatanya betul. Demi nak jaga hati anak. Nanti kang tak pasal pasal anak anak menangis melalak pulak.
Ini yang salah sebenarnya. Kita sepatutnya ajar anak dengan betul Yang salah kena cakap salah. Contoh kalau dia suka conteng dinding dengan pen or pensil, kita kena bagitahu tak boleh conteng kat dinding, kalau nk tulis kena tulis kat buku. Faham tak?
Kenapa pentingnya ini? Sebab nanti bila dia pegi rumah orang, takde dahterlajak nakal dan masa tu tak leh nak control dah. 


Cuba ajar berkongsi
Ini penting. Ini elak jadi berebut dan menangis nangis jika kehendak hati tak dapat dipenuhi. 
Mak bapak sekarang memang anak menangkan anak diorang saja, dah tak pandai nak ajar berkongsi kalau benda itu ada satu je. Naik pusing kepala sis bila ada nampak budak budak yang menangis nangis macam sakit sakit je bila berebutkan benda. Geramnya mak aiii... Sis rasa nak cubit cubit. Tapi tak bolehkan sebab anak orang. Kalau anak sis, sis dah sepit ketam kecik kat telinga tu atau sis jeling dari jauh.

1 comment:

Namrata Patel said...

Thank You for such amazing information. This is one of the best sites which provide all the details of related topics.
Examhelpline.com